Stadgar för AKTUELLT FORUM
Historik
Föreningen bildades den 14 november 1944 på initiativ av Fru Vera Wessel under namn av Politiska Kvinnoklubben.
Stadgarna antogs vid årsmötet den 23 januari 1968, varvid klubbens namn ändrades till AKTUELLT FORUM.
§ 1. Ändamål
AKTUELLT FORUM vill vara en klubb i första hand för kvinnor med borgerlig åskådning och intresse för sociala, politiska och kulturella frågor, såväl nationella som internationella.
§ 2. Organisation
Föreningens angelägenheter handhas av en föreningsstyrelse med ett arbetsutskott. Styrelsen är ansvarig inför årsmötet.
§ 3. Medlemskap
Medlem i föreningen intas av styrelsen årligen vid två tillfällen. Personlig rekommendation av två föreningsmedlemmar erfordras för att kunna bli intagen till ny medlem. Medlemsantalet bör icke överstiga 200. Medlem som önskar utträda ur föreningen skall meddela detta skriftligen till styrelsen.
§ 4. Årsmöte
Ordinarie årsmöte skall hållas mellan den 1 december och den 28 februari nästföljande år. Kallelse till årsmötet skall utsändas senast 10 dagar före detsamma. I kallelsen skall valkommitténs namnförslag meddelas. Styrelsens ordförande skall vara ordförande för årsmötet.
§ 5. Styrelsen
Ordförande väljes av årsmötet och valet sker för ett år i sänder. Styrelsen väljes av årsmötet och skall förutom ordföranden bestå av högst 10 medlemmar. Val av dessa sker för två år åt gången. Styrelsen utser inom sig vice ordförande, sekreterare, kassaförvaltare och klubbmästare samt ett arbetsutskott bestående av två personer förutom styrelsens ordförande. Styrelsen är beslutsmässig, då minst halva antalet ledamöter är närvarande. Vid lika röstetal gäller den mening, som biträdes av ordförande.
§ 6. Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har att i brådskande fall handlägga ärenden, som eljest skulle ankomma på styrelsen.
§ 7. Protokoll
Protokoll såväl vid årsmöte som vid styrelsesammanträde skall numreras i tidsföljd var för sig.
§ 8. Årsavgift
Årsavgift fastställes av årsmötet. Den skall erläggas före påföljande årsmöte. Hedersledamot betalar ej årsavgift. Medlem, som ej erlagt avgift under två på varandra följande år, anses ha utgått ur föreningen.
§ 9. Revision
Till att granska föreningens förvaltning och räkenskaper väljes vid årsmötet två revisorer samt en revisorssuppleant.
§ 10. Ärenden vid årsmötet
- Val av två justeringsmän
- Uppläsning av föredragningslistan och fråga om dess godkännande.
- Fråga om, huruvida mötet blivit stadgeenligt utlyst.
- Styrelsens förvaltningsberättelse.
- Revisorernas berättelse.
- Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
- Fastställande av årsavgift.
- Val av ordförande för styrelsen.
- Val av övriga styrelseledamöter.
- Val av två revisorer samt en revisorssuppleant.
- Val av två ledamöter till valkommittén.
Övriga av styrelsen framlagda ärenden. Medlem äger före den 1 november inkomma med förslag till styrelsen, som beslutar om förslagen skall tagas upp till behandling vid årsmötet.
§ 11. Valkommittén
Valkommittén skall bestå av tre ledamöter, två valda av årsmötet och en av styrelsen. Den sistnämnda skall vara sammankallande. I valkommittén utbytes minst en medlem varje år. Valkommitténs protokoll är interna och konfidentiella. Eventuella valförslag skall skriftligen meddelas valkommittén eller ordföranden senast tre veckor före årsmötet.
§ 12. Ändring av stadgarna
Ändring av eller tillägg till dessa stadgar kan ske genom likalydande beslut vid två på varandra följande årsmöten, varav det ena måste vara ordinarie. För sådant beslut erfordras två tredjedelars majoritet.
§ 13. Ekonomi
Styrelseledamöterna är gemensamt ansvariga för de medel som står under styrelsens förvaltning.
§ 14. Upplösning av föreningen
Beslut om upplösning av föreningen fattas på samma sätt såsom ovan angives under § 12 för stadgeändring.